DAMUNT LA LLIBERTAT. Comentari a un fragment del llibre BERGSON de Leszek Kolakowski.

DAMUNT LA LLIBERTAT del llibre BERGSON de Leszek Kolakowski. Diu que som lliures perquè som conscients, perquè produim temps; crec que ser conscient o produir temps no implica necessàriament ser lliure per tant interpret que som lliures perquè la nostra voluntat no és cap cosa. Veig clar que el fet que la voluntat formi part de la consciència i s'anticipi i trii crear un passat o un altre podria provocar que fóssim lliures però no sé si és així. Per exemple, la voluntat per ventura pot triar el passat "haver alçat el braç dret" i desestimar el passat "no haver alçat el braç dret" si aquests dos passats són possibles. Així: - Si hi hagués llibertat la vida seria un fluxe d'experiencies possibles i la voluntat triaria les que vol experimentar a cada elecció d'entre les possibles. En aquest cas no seriem coses i la voluntat formaria part de la consciència. - Si no hi hagués llibertat la vida seria un fluxe d'experiències necessaries i les suposades eleccions de la voluntat formarien part del fluxe. En aquest cas tampoc seriem coses, perquè tendriem experiències necessàries i les coses no tenen experiències, i la voluntat seria una cosa. «Un DETERMINISTA siempre puede argumentar que los aspectos supuestamente libres de algunos acontecimientos o actos no son más que lagunas de nuestro conocimiento, y esta hipótesis, aunque indemostrable, podría admitirse como un principio rector natural de la investigación científica. Los INDETERMINISTAS que buscan un misterioso vacío causal en un mundo regido por la necesidad están en una posición desesperada, precisamente porque comparten con sus adversarios la creencia de que todos los acontecimientos analizados, tanto en el reino de la materia como en el de la conciencia, se suceden en el mismo medio temporal homogéneo, y que las relaciones causa-efecto tienen el mismo significado en ambas esferas. Todos los componentes de la cuestión de la LIBERTAD quedan alterados en cuanto nos damos cuenta de que la auténtica sucesión temporal solo tiene lugar en la mente y se proyecta en la materia. En el tiempo real, en la vida de la conciencia, existe una continuidad perfecta. Nuestro yo está en cada momento, por así decirlo, en un estado de nacimiento, absorbiendo su pasado y creando su futuro. Posee obviamente una historia, incluso "es" su historia almacenada en la memoria, pero no puede volver a pasar por el mismo estado; un milagro de esta magnitud significaría revertir el tiempo. Definir la LIBERTAD como un hueco en la masa compacta de las cosas equivale a negarla desde el principio. Somos libres porque somos conscientes, porque producimos tiempo, no porque escapemos a la causalidad física, donde solo hay simultaneidad, y no el presente en cuanto opuesto al pasado.» del llibre BERGSON de Leszek Kolakowski.

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