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S'estan mostrant les entrades d'aquesta data: d’octubre 6, 2024

Merleau-Ponty point of view versus Intellectualism on one example.

PEP ASKS In the following example put by Maurice Merleau-Ponty in his book Phenomenology of perception: "d. A large cardboard box appears heavier to me than a small box made of the same cardboard and, limiting myself to phenomena, I would say that in advance I sense it as heavier in my hand. But intellectualism defines sensing as the action of a real stimulus upon my body. Since there is no real stimulus here, it will thus be necessary to say that the box is not sensed, but judged to be heavier, and this example that appeared ready-made for showing the sensible appearance of the illusion serves, on the contrary, to show that there is no sensible knowledge and that one senses insofar as one judges." I do not see why this example appeared ready-made for showing the sensible appearance of the illusion. Can you help me to understand? CHAT GPT ANSWERS In this passage from Phenomenology of Perception, Merleau-Ponty is contrasting the perspectives of "intellectualism" a

Cómo superar la desesperación según Kierkegaard.

PEP PREGUNTA En Kierkegaard, ¿Cómo superar la desesperación de no querer ser uno mismo y la desesperación de querer ser sobretodo uno mismo? CHAT GPT RESPONDE En la obra de Kierkegaard, particularmente en La enfermedad mortal, la desesperación surge como resultado de la tensión entre dos formas de desesperación: no querer ser uno mismo y querer ser únicamente uno mismo. 1. La desesperación de no querer ser uno mismo: Esta forma de desesperación ocurre cuando el individuo rechaza su verdadera naturaleza o evita enfrentarse a quién es realmente. Esto implica huir de la responsabilidad de ser un "sí mismo" y esconderse en la inautenticidad. 2. La desesperación de querer ser uno mismo por encima de todo: Aquí la persona pretende ser completamente autosuficiente y se encierra en una autocomprensión absoluta, sin reconocer su dependencia de algo mayor que él mismo (Dios, en la interpretación cristiana de Kierkegaard). La superación de ambas formas de desesperación, según Kier