Llibertat i immortalitat.

Quan pens en la llibertat em planteig QUÈ ÉS EL QUE ÉS LLIURE? L'EXISTÈNCIA? L'ESSÈNCIA?Segons Heidegger L'Existència és estar-en-el-môn. Segons Sartre l'Existència és allò que no és i no és allò que és. Així els cossos vius tenen unes possibilitats d'actuació i això és la seva llibertat. Però l'existència transcendeix (en el sentit de no és) els cossos, transcesdeix el pensament, transcendeix l'ego (Sartre), trascendeix la voluntat, la imaginació i la memòria cerebral (això darrer entès segons Bergson). Per tant l'existència com que no és l'essència, o l'ésser, no pot ser lliure. Només l'ésser pot ser lliure. Així cada existència té un ésser amb certa llibertat. L'existència és possible que sobrevisquí a la destrucció del seu ésser però no ho sé. Jo, com a mode de estar-en-el-món, som lliure en la mesura en que puc realitzar els meus desitjos. Per exemple si em fermen i no em puc moure som menys lliure que si estic desfermat perquè no puc satisfer el meu desig de moure el cos. Però en Pep com a existència, i dic COM A EXISTÈNCIA, em trascendeix i en Pep, com a existència, no es lliure de tenir-me a jo com a mode de estar-en-el-món, ni de percebre o no els meus desitjos o pensaments. Estar-en-el-món implica "qualque cosa" que està. Aquesta qualque cosa pot ser el cos. També pot ser la voluntat que mou el cos o que li provoca un pensament verbal. El pensament només és un tipus especial de moviments del cos. Estar-en-el-món és viure i viure és una activitat del cos en el món mitjançant el temps. Però l'existència trascendeix aquesta "qualque cosa" que està-en-el-món. Només la voluntat pot ser lliure. No obstant Dilthey diu "Tanto la voluntat como su obstàculo se presentan dentro de la misma conciencia".

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

Dios según Buda.

Diálogo con CHAT GPT, desde Heidegger al funcionamiento de Chat gpt.

Glosa feta a un psiquiatre.