Progressar aprenent.
¿És cert que: «A l'ensenyança pública, per progressar, has d'entendre o recordar allò que agrada a altres que entenguis o recordis i un autodidacte pot progressar entenguent o recordant allò que a ell li agrada entendre o recordar.»?
CHAT GPT RESPON.
La frase que proposes conté una veritat parcial i apunta a una tensió real entre l'ensenyament formal i l'aprenentatge autodidacta. Anem a desgranar-la:
«A l'ensenyança pública, per progressar, has d'entendre o recordar allò que agrada a altres que entenguis o recordis…»
Això és cert en bona mesura. En el sistema educatiu formal:
El currículum està establert per institucions o autoritats educatives.
Els criteris d’avaluació i els exàmens mesuren coneixements que s’espera que l’estudiant adquireixi, independentment de si li agraden o no.
El progrés acadèmic (aprovar, treure bones notes, accedir a beques, etc.) depèn sovint de la capacitat d’ajustar-se a aquests criteris externs.
Això pot limitar la llibertat de l’estudiant per explorar temes que realment li interessen, sobretot en les etapes educatives més reglades.
«…i un autodidacta pot progressar entenguent o recordant allò que a ell li agrada entendre o recordar.»
Aquesta segona part també és certa, però amb matisos:
L’autodidacta té llibertat total de triar el que vol estudiar, com, quan i per què.
Pot seguir el seu interès autèntic, cosa que sovint incrementa la motivació i la profunditat de la comprensió.
Però el progrés autodidacta no sempre es reconeix formalment: potser aprèn molt, però no rep cap títol ni acreditació que el sistema consideri "progrés".
En resum:
Sí, la frase conté una veritat important:
L'ensenyament públic està orientat a una mena de progrés estandarditzat, sovint aliè a la motivació personal.
L’autodidacta pot seguir el seu desig d’entendre, però pot quedar fora dels circuits oficials de reconeixement.
Però cal afegir que:
El millor aprenentatge pot passar quan un combina ambdues vies: fa ús dels recursos públics i institucionals, però conserva una actitud autodidacta, crítica i lliure.
I que també existeixen sistemes educatius (o professors) que fomenten l'autonomia i l'interès propi dins del marc formal. No tot és blanc o negre.
Si vols, podem revisar exemples concrets que ho il·lustrin.
....
https://chatgpt.com/share/6842ea6e-206c-800e-b078-677cfaa7f3c3
....
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada